
ساختار رنگ خودرو
نوامبر 9, 2025وقتی صحبت از نقاشی خودرو میشود، یکی از اولین مهارتهایی که باید یاد بگیریم، «رنگسازی» است.
رنگسازی یعنی اینکه ما بتوانیم رنگ جدیدی که میسازیم را با رنگ اصلی خودرو هماهنگ کنیم، طوری که وقتی کار تمام شد، بین رنگ جدید و رنگ بدنه هیچ تفاوتی دیده نشود.

در نگاه اول ممکن است این کار سخت به نظر برسد. مخصوصاً وقتی رنگسازها سریع و ماشینوار کار میکنند. اما حقیقت این است که رنگسازی از چند اصل ساده شروع میشود و با تمرین میشود به آن مسلط شد.
برای اینکه رنگسازی را درک کنیم، اول باید رنگ را بشناسیم.
رنگ خودرو فقط یک قوطی رنگ نیست. ترکیبی است از:
رنگ پایه
سختکننده (در بعضی سریها)
تینر مخصوص یا حلال متناسب
و گاهی یک لایهی نهایی شفاف که به آن کلیر گفته میشود.
حالا مهمترین بخش ماجرا این است که شما با سه سری رنگ بیشتر از بقیه سروکار خواهید داشت: سری 21، سری 54 و سری 69. این سه سری، بیشتر از همه در نقاشی خودرو استفاده میشوند.
سری 21 معمولاً سادهترین و مناسبترین گزینه برای شروع است.
اگر تا حالا تجربه رنگسازی نداشتی، این سری بهترین انتخاب برای تمرین است. دلیلش هم این است که این رنگها رفتاری قابل پیشبینی دارند. یعنی زود غلیظ یا شل نمیشوند، زود رد قلم روی سطح نمیاندازند و اگر اشتباهی در مقدار تینر یا ترکیب بهوجود بیاید، معمولاً میشود دوباره اصلاحش کرد.
برای لکهگیریها، خشگیریها و تمرینهای اولیه، سری 21 بهترین همراه شماست.
اما وقتی یک مقدار دست شما راه افتاد و فهمیدی رنگ چطور خودش را روی سطح پخش میکند، جنس سطح چطور واکنش نشان میدهد و چه مقدار تینر باید اضافه شود، آن وقت میتوانی سراغ سری 54 بروی.
سری 54 یک پله حرفهایتر است. براقتر است و روی سطح خودرو جلوهی خوشتری دارد. معمولاً وقتی قسمتی از خودرو را رنگ میزنیم و میخواهیم با قسمتهای دیگر هماهنگ باشد، سری 54 به ما نتیجه بهتری میدهد. اینجا دقت و کنترل دست اهمیت بیشتری دارد.
و در نهایت سری 69.
این سری مخصوص کارهای حرفهای است. یعنی زمانی که قرار است کل یک قطعه یا حتی کل بدنه رنگ بخورد و کیفیت نهایی خیلی مهم است. این سری دو جزئی است، یعنی باید همراهش سختکننده استفاده شود. همین موضوع باعث میشود هم ماندگاری رنگ بسیار عالی شود، هم براقیت نهایی چشمگیر باشد.
اما به همان نسبت حساس است. اگر مقدار سختکننده زیاد یا کم شود، یا دمای محیط و زمان خشک شدن کنترل نشود، نتیجه ممکن است مطلوب نباشد.
به همین دلیل سری 69 معمولاً در مراحل پیشرفتهتر آموزش تدریس میشود.

حالا شاید بپرسی:
«از کجا بفهمم رنگی که ساختم دقیقاً با رنگ بدنه یکی است؟»
اینجا مهارت نگاه و مقایسه وارد میشود.
یعنی شما باید یاد بگیرید رنگ را بصورت اصولی نمونه رنگ بزنید و زیر نورهای مختلف نگاه کنید.
نور آفتاب و نور مهتابی همیشه رنگ را متفاوت نشان میدهند. نقاش واقعی کسی است که این تفاوت را میفهمد و رنگ را مطابق همان اصلاح میکند.
در دورههای آموزشی، دقیقاً همینها را مرحلهبهمرحله یاد میگیرید:
چطور رنگ را قطرهقطره اصلاح کنید
چطور تناژ سرد و گرم را تشخیص دهید
چطور متوجه شوید رنگ سبزتر شده، قرمزتر شده یا خاکستریتر
و مهمتر از همه
چطور بدون ترس رنگ را روی سطح اجرا کنید.
یعنی هدف ما این است که شما وقتی به قوطی رنگ نگاه میکنید، احساس نکنید قرار است کار سختی انجام دهید، بلکه بدانی:
«این هم مثل هر مهارت دیگری، یک روش دارد. وقتی روش را یاد بگیرم، انجامش ساده میشود.»
اگر الان احساس میکنی رنگسازی پیچیده است، طبیعی است.
همه ما در شروع کار همین احساس را داشتیم.
اما واقعیت این است که وقتی اصول را یاد بگیری، میبینی که این کار زیباست، دقیق است، اما سخت نیست.

من در دورهها، رنگسازی را از صفر با مثالهای واقعی، ترکیبهای آزمایشی، تشخیص تناژ رنگ و اجرای عملی آموزش دادهام تا افرادی که حتی هیچ تجربهای ندارند بتوانند بدون ترس این حرفه را شروع کنند.

